Vauhtiajot Battle

VAUHTIAJOT BATTLE -SÄÄNNÖT

KILPAILUN SÄÄNNÖT

 

Vauhtiajot Battle (jäljempänä VB) kilpailussa ajetaan noudattaen Gymkhana Grid -kilpailuformaatin sääntöjä sekä Formula G -organisaation sääntöjä Barrel Sprint - sekä Formula G -kilpailuista.

VB ei ole AKK:n alainen virallinen kilpailu, mutta kilpailuun osallistuvilta kuljettajilta vaaditaan virallinen kilpailijalisenssi (juniori, kansallinen tai kansainvälinen) tai AKK:n tarjoama Sporttiturva -vakuutus.

Kaikissa kilpailuautoissa tulee olla liikennevakuutus.

Kilpailijat osallistuvat kilpailuun omalla vastuullaan, järjestäjä ei ole missään tilanteessa

korvausvelvollinen autojen vaurioista.

 

Tekniikkasäännöt

Kilpailuluokat ovat RWD (takavetoiset autot) sekä AWD (nelivetoiset autot)

 

Moottori

Moottorikoko on vapaa. Moottorin tulee olla tiivis kaikilta osin. Mahdolliset veden, polttoaineen sekä öljyn huohotusjärjestelmät tulee ohjata autossa oleviin keräyssäiliöihin.

Autojen jäähdytysjärjestelmissä tulee käyttää pelkästään vettä. Jäähdytinnesteiden käyttö on kielletty.

 

Polttoaine ja tankkaaminen

Vain tuotantopolttoaineet (95E, 98E sekä RE85) sekä kilpapolttoaineet (max. 104oct) ovat

sallittuja. Tiimien tulee itse tankata autot vain sille varatulla alueella. Varikolla tankkaaminen on kielletty.

 

Kori

Auton korin ei tarvitse olla katulaillinen.

Iskunvaimennuksen muokkaaminen on sallittu.

Auton tulee olla kuljettajalle turvallinen niin pitkittäisissä kuin poikittaisissakin törmäysvoimissa.

Auto tulee olla varustettu vähintään 3 pisteisillä turvavöillä, moottoriurheiluun tarkoitetut turvavyöt ovat suositeltavia.

Ikkunat tulee olla kiinni koko ajosuorituksen ajan.

Kilpailukäyttöön valmistetut istuimet ovat vahvasti suositeltuja. Auton vakiopenkkejä käytettäessä niiden tulee olla katulaillisessa kunnossa

 

Jarrut

Auton jarrut tulee perustua sarjatuotantojarruihin, jotka on suunniteltu joko siviili- tai kilpakäyttöön.

Jarrujen toimivuus tullaan tarkistamaan katsastuksen yhteydessä.

Hydraulinen käsijarru on suositeltava lisävaruste.

Jarruvalojen pitää olla toimintakuntoiset taaksepäin koko kilpailun ajan.

 

Renkaat

Renkaiden koko on vapaa. Renkaat tulee olla E-merkittyjä eli katulaillisia renkaita. Renkaiden E-merkintöjä tullaan valvomaan kilpailun aikana. Myös renkaiden kuntoa valvotaan kilpailun aikana.

Kilpailijalta voidaan evätä starttioikeus vaarallisen heikkokuntoisten renkaiden takia.

 

Hinauskoukut

Hinauskoukkujen tulee olla esillä tai niiden paikka pitää olla selkeästi merkittynä edessä ja takana.

 

Akku

Akkujen pitää olla hyväkuntoisia, tiiviitä sekä hyvin kiinnitettyinä autoon. Akkujen kiinnitystä ja kuntoa tullaan valvomaan katsastuksessa.

 

Pakoputkisto

Pakoputken muutokset ovat sallittuja. Huomioittehan, että ajamme lähellä asutuskeskusta, joten autojen melutaso ei saa ylittää 97Db.

 

Turvakaaret

Turvakaaret eivät ole vaadittava turvavaruste, mutta vahvasti suositeltu. Turvakaarien ei tarvitse olla FIA-hyväksyttyjä.

 

Kilpailun ennakkokatsastus

Katsastuksessa kiinnitetään erityisesti huomiota seuraaviin kohtiin:

- Turvavöiden kunto

- Tuulilasin kunto ja esteetön näkeminen ulos

- Akku on hyvässä kunnossa ja kiinnitetty hyvin

- Jalkatiloissa eikä takakontissa ole irtotavaraa

- Jarruvalot toimivat taaksepäin

- Renkaat ovat E-merkityt

- Mikäli autossa käytetään lisäpainoja, ne on merkitty keltaisella värillä ja kiinnitetty hyvin

- Ei minkäänlaisia nestevuotoja

- Auton kori on turvallinen

- Renkaiden kiinnitys on oikeanlainen ja turvallinen

- Tiimin huoltoteltalta löytyy vähintään yksi toimiva sammutin

- Mikäli autossa käytetään turvatankkia, on se suojattu oikein paloseinän taakse

- Kypärä on hyvässä ja turvallisessa kunnossa (FIA leimat eivät ole pakollisia)

 

Ilmoittautuminen

Mikäli haluat ilmoittautua kilpailuun, tulee sinun lähettää ilmoittautuminen Vauhtiajot Battle Facebook -sivun inboxiin. Ilmoittautumisessa tulee selvitä kuljettaja, kuljettajan yhteystiedot, sähköpostiosoite, auton merkki ja malli sekä kilpailuluokka. Ilmoittautumismaksu 120e maksetaan tilille:

 

Tahkomobiili Oy

Nordea FI31 1020 3000 1406 55

viimeistään maanantaina 15.7.

Maksun viestiin kuljettajan nimi.

 

Ennen ilmoittautumista lue nämä säännöt tarkkaavaisesti, ilmoittautuessasi sitoudut noudattamaan niitä.

Mukaan hyväksytään 30 takavetoista ja 14 nelivetoista autoa.

 

Kilpailijaohjeet

Kilpailijan tulee käyttää kilpailusuorituksen aikana tulelta suojaavaa ajoasua. Asun tulee olla FIA:n hyväksymä.

FIA:n autourheiluun hyväksymä kypärä on pakollinen turvavaruste. Kypärän hihnan tulee olla kiinnitettynä koko ajosuorituksen ajan.

Muut ajamisessa käytettävät varusteet ovat vapaita.

 

Kilpailun järjestäjä yhteistyössä kansainvälisen Formula G -organisaation kanssa ei hyväksy minkäänlaista epäurheilijamaista käytöstä järjestäjiä, katsojia tai kanssakilpailijoita kohtaan.

Epäurheilijamaiseen käytökseen luetaan sääntöjen noudattamatta jättäminen, järjestäjien

ohjeistuksen laiminlyönti, vaarallinen ajotapa radalla tai varikkoalueella, tiimin kuljettajan tai muun henkilön käyttäytyminen sekä somessa huutelu. Epäurheilijamainen käytös johtaa välittömästi kilpailusta hylkäämiseen ja varikolta poistamiseen.

Järjestäjä ei hyväksy kuljettajan tai kenenkään tiimin jäsenen esiintyä/toimia varikko- tai rata-alueella alkoholin, päihteen tai lääkeaineiden alaisena kilpailutapahtuman aikana. Tapahtumassa kaikkien yhteinen tavoite tulee olla ammattimainen sekä vastuullinen käyttäytyminen urheilutapahtumaa kohtaan ja tätä kautta näyttää katsojille mahdollisimman hyvää esimerkkiä.

Iltabileissä alkoholin nauttiminen on sallittu (kunhan kuski puhaltaa aamulla nollat).

 

Varikko

Tiimille tullaan varaamaan oma varikkoalue. Lähtökohtaisesti suosittelemme että varikolla käytettäisiin pakettiauto+teltta -huoltoa. Mikäli haluat tuoda alueelle isomman auton/bussin/kuormaauton/rekan, tulee siitä ilmoittaa järjestäjälle etukäteen. Ikävä kyllä alueelle ei mahdu kovinkaan montaa isoa huoltokalustoa.

Varikolla auton alla tulee käyttää nesteiltä suojaavaa alusmattoa, sekä varata erikseen tarvikkeita öljynimeytykseen

Varikkoaidat, banderollit, roll upit yms. profilointi on suositeltavaa, jotta varikko saadaan näyttämään hyvältä.

Varikkoalue tulee pitää siistinä, varatkaa oma roskis, pitäkää vararenkaat mieluiten huoltoautossa ja työkalut yms. tarvikkeet siistissä järjestyksessä.

Jokaisella tiimillä tulee olla varikolla näkyvissä vähintään 1 sammutin, mielellään pari!

Tapahtuman jälkeen tiimit ovat velvollisia viemään vanhat renkaat yms. tavarat mukanaan.

Varikkoalue tulee jättää samaan kuntoon kuin saavuttaessa!

Varikolla 10km/h nopeusrajoitus.

 

Kuljettajakokous

Kuljettajakokous on pakollinen kaikille kilpailuun osallistuville kuljettajille.

Kuljettajakokous järjestetään kilpailupäivän aamuna Riku Tahkon rekalla. Kilpailijat ovat velvollisia tarkistamaan aikataulut sekä seuraamaan tapahtuman Facebook -sivuja päivitysten varalta.

 

Kilpailun kulku

Harjoitukset

Kilpailu alkaa vapailla harjoituksilla. Harjoituksissa kaikki kuljettajat pääsevät ajamaan molempia kilpailuratoja. Kilpailija saa itse valita kumpaa rataa harjoittelee, valinta tehdään jo varikkoalueelta radalle järjestäytyessä. Suositeltavaa on, että kilpailija harjoittelee joka toinen kerta vasemman

puoleisen radan (rata1) ja joka toinen kerta oikean puoleisen radan (rata2).

Harjoituksissa autot lähetetään radalle yksi kerrallaan per rata siinä järjestyksessä, kun autot saapuvat lähtöön odotusalueelta (pre grid). Odotusalueella kuljettajien tulee istua autossaan, jotta jonot liikkuvat saumattomasti. Odotusalueella saa olla kuljettajan lisäksi vain 1 tiimin henkilö.

 

Aika-ajot

Aika-ajot ajetaan samalla kaavalla kuin harjoituksetkin. Kilpailijat saavat ajaa aika-ajoissa enintään kolme kertaa molemmat radat. Aika-ajoissa kuljettajilla on siis max. 6 yritystä radalla, 3x rata1 ja 3x rata2. Aika-ajojen tuloksiin voimaan jää yhden radan paras aika.

Aika-ajoista kuski kuskia vastaan -osioon pääsee 16 parasta RWD kuljettajaa ja 8 AWD kuljettajaa.

 

Kuski kuskia vastaan

Kuski kuskia vastaan -semifinaalit ajetaan 16 nopeimman kesken pudotuskilpailuna kaaviolla aika-ajojen 1. vs 16. , 2. vs 15. jne. Kuski kuskia vastaan -osuudessa suoritukseen lasketaan molempien ratojen yhteisaika. Kuljettajat tulevat ajamaan molemmat radat peräkkäin eli ensimmäisen suorituksen jälkeen autot tullaan ohjaamaan uudestaan lähtöön ja toiselle radalle.

 

Superfinaalit

Molempien luokkien neljä parasta osallistuvat kilpailun Superfinaaliin.

 

Teknisen vian korjaaminen

Mikäli autoon tulee kuski kuskia vastaan -osuudessa teknistä vikaa, voi kuljettaja pyytää 5 minuutin huoltotaukoa. Auto tulee huoltaa omassa varikkopilttuussa ja palata takaisin lähtöruutuun 5 minuutin aikana.

 

Rangaistukset

Ajosuorituksen aikana esteeseen osuminen - 2 sekunnin aikasakko

Varaslähtö - Suorituksen hylkääminen

Väärä rata - Suorituksen hylkääminen (Vääräksi radaksi katsotaan mikäli kuljettaja kiertää esteen yli 180 astetta väärältä puolelta, spinnaus ei ole väärä rata)

Kuljettajien tulee seurata järjestäjän toteuttamaa ratakarttaa mahdollisimman tarkasti ja pysyä ajolinjalla. Ajolinjan ulkopuolella kovaa ajaminen, ajolinjan ulkopuolella tai radan ulkopuolella sudittaminen, driftaaminen sekä kovaa ajaminen johtaa kilpailusta hylkäämiseen.

Väärälle radalle ajaminen johtaa suorituksen hylkäämiseen.

 

Kilpailurata

Kilpailurata on Formula G -organisaation suunnittelema rata. Rata1 ja rata2 ovat peilikuvat toisistaan ja esteet radalla on aseteltu samoilla mittasuhteilla. Järjestäjä ei voi luvata, että radat ovat täysin identtiset/nopeat.

Kilpailuradan lähtö tapahtuu start boxista lippulähetyksellä. Ajanotto tapahtuu kennoilla

Kilpailun maali tapahtuu stop boxin sisään. Kilpailijan tulee pysäyttää auto merkityn alueen sisään, mikäli auton jokin osa on laatikon ulkopuolella, kilpailija saa aikarangaistuksen.

Kaikki ylimääräinen sudittelu, donitsit yms. ylimääräinen esiintyminen rata-alueen ulkopuolella on kielletty hylkäämisen uhalla!

 

Palkinnot

Kilpailun pääpalkintona molemmissa kilpailuluokissa on ns. Villi Kortti Gymkhana Grid -

finaalitapahtumaan.

Monster Energy tarjoaa palkinnon sisältäen kuljettajan lentoliput ja 2hlö majoituksen kilpailun aikana, 1000e summan auton kuljetuskuluja varten sekä osallistumisoikeuden Gymkhana Grid -finaalikilpailuun 7. Syyskuuta 2019.

Muut palkinnot tulevat olemaan muisto- ja käyttöesineitä.

 

Kilpailun järjestäjät tulevat järjestämään kuljettajille nimikirjoitustapahtuman molempina

kilpailupäivinä. Kilpailijoilta toivotaan mukaan omia nimmarikortteja, julisteita tms. profilointituotteita jaettavaksi.

Kyseessä tulee siis olemaan järjestyksessään toinen Suomessa nähtävä Gymkhana Grid -tyylinen kilpailutapahtuma. Mikäli ymmärsit yllä mainitut säännöt ja haluat kilpailla paikasta Gridin finaaliin kilpailemaan Ken Blockia, Petter Solbergia ja muita supertähtiä vastaan, ilmoittaudu kilpailuun viimeistään perjantaina 12.7.2019 klo 18.00 mennessä.

 

Muista, että mikäli et ole löytänyt vielä sopivaa kilpailumuotoa autollesi, tämä on mahdollisuutesi!

 

Lisätietoja kilpailusta ja sen säännöistä antaa:

Riku Tahko

riku.tahko@gmail.com

Parhaiten tavoitat meidät Vauhtiajot Battlen Facebook -sivujen inboxista!